Under redigering
Lennart K Persson
En inflyttad skånsk konstnär med kärlek till Nybrobygden
Utgångspunkter och problem
Syftet med föreliggande artikel är tvådelat. Inledningsvis vill jag, någorlunda kortfattat, beskriva Arne Wallstens liv genom att kartlägga hans olika hem-vister och hur hans familjeförhållanden utvecklades över tid. Denna ganska lätta uppgift utför jag i huvudsak genom att studera lokala kyrkböcker och förteckningar/register över landets befolkning.
Det mera omfattande syftet är att beskriva och analysera Arne Wallstens måleri. Här bygger jag främst på pressmaterial. Detta är en uppgift som bjuder på åtskil liga problem. Ett sådant – hur viktigt kan jag inte avgöra – är att jag är historiker, inte konstvetare. Av större vikt är rimligen problemet att det inte föreligger någon fullständig eller någorlunda fullständig förteckning över Arne Wallstens samtliga målningar. Hans kvarlåtenskap innehåller inte några anteckningsböcker (motsv.) och bara några få tidningsurklipp med annonser och artiklar – utan angivande av datum eller år. Till de bevarade handlingarna hör också några foton samt ett par tryckta informationsblad från utställningar. Detta material förvaras av sondottern Benitha Wallsten. Att kvarlåtenskapen är så begränsad medför klara svårigheter att fastställa Arne Wallstens val av motiv, vanliga såväl som ovanliga. När det vid ett par tillfällen i anslutning till utställningar förekommer en förteckning över titlarna på därvarande tavlor, har jag därför valt att i tabellform återge alla av min mor Walborg Persson. Troligen har hon köpt dem när hon mötte konstnären på Stora Hotellet i Nybro, där hon var yrkesverksam och han en flitig gäst. Informationsblad och samtida eller sentida (flera av hans målningar finns ännu idag 2023 till försäljning på nätet) annonser ger andra alternativ att granska vissa av hans målningar. Dessa utgör dock endast en ringa del av vad han presterat och medger inte någon möjlighet att studera en eventuell utveckling över tid.
Arne Wallsten signerade sina tavlor, nästan alltid nere till vänster med en stil som lutade åt vänster. Ett dilemma är att han aldrig angav något årtal. Även detta förhållande skapar svårigheter att spåra utveckling och Arne Wallsten i ungdomsåren förändring i hans måleri. På ramen på tavlornas baksida anges ibland namnet på motivet och i vissa fall även priset på målningen.

För att kunna beskriva/analysera Arne Wallstens konst har jag valt att fokusera på utställningar. Han har vid ett flertal tillfällen varit objekt för en s.k. separatutställn ing och vid några andra figurerat som ett av de ledande namnen bland de utställda. Flera av dessa utställningar har recenserats i pressen med uttalade bedömningar av hans verk. Genom ett mödosamt sökande har jag lyckats finna ett antal sådana. Jag har i min följande analys valt att bygga på (förlitat mig på) de skribenter som svarat för relevanta artiklar. En påtaglig konsekvens av detta i min text är förekomsten av ganska långa citat från skilda tidningsartiklar. Mitt eget bidrag är begränsat till att försöka summera olika synpunkter/bedömningar som skribenterna har framfört samt eventuellt tillföra observationer jag själv kunnat göra.
Till underlaget för min undersökning hör också några intervjuer dels med medlemmar av familjen, dels med personer med någon form av anknytning till konstsektorn. Någon utförlig information om Arne Wallsten återfinns inte i konstvetenskapliga biografier. Det enda jag kunnat notera är ett fåtal rader i Projekt Runebergs Svenska konstnärer (1980) samt Svenska konstnärer. Biografisk handbok utgiven av VäBo förlag (flera upplagor fram till 1995). Någon dåtida biografisk artikel om honom i pressen, utöver dödsrunan, har jag inte påträffat.
Arne Wallsten – skåning, smålänning och Nybrobo
Flera generationer av släkten Wallsten har enligt kyrkböckerna haft sin hemvist i Småland. Karl Johan Peter, född 1870, mjölnare till yrket, och hans hustru Anna Maria född 1871, bodde på ett flertal olika platser i Jönköpings län, bl.a. i trakterna av Sävsjö.
Ett av deras sju barn, John Ture David, född 1910, verksam som lantarbetare, och hans hustru Rosa Helenia, född 1909, bodde också på flera orter i Jönköpings län. När de gifte sig i Ingatorp 1931 fanns redan en dotter i hemmet. En kort tid senare lämnade familjen Småland och bosatte sig i Norrvidinge i mellersta Skåne. Rimligen motiverades valet av ny bostadsort av förhållandet att hustrun hade sitt ursprungliga hem på denna plats. Här föddes 27 maj 1932 sonen Arne och två år senare ytterligare en pojke och långt senare ännu en pojke.
Med undantag för ett år i Västra Strö bodde familjen nästan tio år i Norrvidinge. Därefter gick flyttlasset till Eslöv. Även här blev vistelsen nästan tioårig. Nästa adress blev Arlöv. I detta skede hade emellertid Arne sedan länge påbörjat ett självständigt liv och valde att bo kvar i Eslöv.
Både Arne Wallstens farfar och far hade yrken med koppling till jordbruk. Detta var dock inte något som lockade Arne. Efter avslutad skolgång i Eslöv gick han som 14-åring till sjöss. Han mönstrade som kockjungman på ett fartyg som gick på s.k. långfart. Härigenom kom han ända till Australien. På båten började Arne under sina frivakter att måla enligt vad han berättar i ett par tidningsintervjuer från senare år. Hur han inspirerades härtill sägs inte. Som dukar nyttjade han utskurna bitar av presenningar. Också tallrikar och uppläggningsfat kom till användning. Arnes arbeten såldes till besättningar och enskilda köpare i gästhamnar. Som en naturlig följd av sin vistelse till sjöss kom Arne, när han gjorde ”lumpen”, att placeras vid flottan på en ubåt, där han verkade som kock. Efter militärtjänstgöringen tycks han under en tid ha återgått till sjömansyrket. Sannolikt var det då han besökte bl.a. Paris.
Enligt dottern Mona träffade Arne Wallsten sin blivande fru Gunlög (född 1933) på en danstillställning i Skåne. Inflyttningslängden för Eslöv visar att hon flyttade in i staden i juni 1954 och att hon då medförde sonen Tommy, född 1951. Båda dessa bar vid denna tidpunkt efternamnet Karlsson samtidigt som det uppgavs att Gunlög var född Strandell. Detta faktum indikerar ett tidigare, då passerat äkten skap. Vid årsskiftet 1955/1956 flyttade Arne Wallsten tillsammans med Gunlög Karlsson, hennes son Tommy och en pojke vid namn Berne, född i juli 1954, som i handlingarna av någon anledning tilldelas efternamnet Strandell, till skånska Finja. Det kan noteras att Arne i Finjas inflyttningslängd uppges vara maskinsnickare, således inte konstnär. I förteckningen/registret Sveriges befolkning 1960, då deras

bostadsort är Stångby, anförs att Arne och Gunlög hade gift sig i januari 1956. De kom under 1957 att få en flicka som gavs namnet Mona och 1960 ytterligare en flicka som döptes till Annette. I handlingen från 1960 sägs att Arnes yrke är konstnär. Detsamma sägs, fast då nyttjas termen målare, i flyttningsboken för Stångby församling där flyttningen till småländska Hälleberga socken och samhället Målerås i oktober 1961 noteras.
Arne Wallstens konstnärskap under den tid han/familjen bodde i Skåne är svårt att dokumentera. Han var av allt att döma självlärd. En obekräftad uppgift i en tidningsartikel (odaterad, i familjens ägo) säger dock att han hade studerat vid ”Skånska målarskolan SM-skola”, vilket kan betvivlas. Att han skulle ha företagit ”studieresor till alla europeiska länder”, vilket sägs i samma artikel, är definitivt inte sant.
Arne Wallsten måste ha haft god förmåga att avyttra sina verk eftersom han i första hand tydligen levde på att måla och hade en familj att ta hand om. Någon utställning tycks han inte ha genomfört under denna del av sitt liv. Det enda vi med säkerhet kan veta är att några av motiven på dessa tavlor målades medan konstnären bodde i Skåne. Möjligt är givetvis att han valde sådana motiv sedan han flyttat till Småland eller att tavlorna tillkommit när han gjorde tillfälliga besök hos skånska vänner. De förteckningar jag presenterar senare i min text och vilka rör utställningar i Småland visar ett fåtal ”skånska” tavlor. De är emellertid alltför få för att skapa någon bestämd profil för hans konstnärliga arbete i Skåne. Mina kontakter per telefon med ett par äldre f.d. kommunalt anställda personer (Gudrun Andersson och Eve Olsson) på Arne Wallstens hemort Eslöv har inte givit någon ökad kunskap.
Varför flyttade familjen till Småland? frågar jag styvsonen Tommy. Jag tror det berodde på att Arne fick jobb som målare på glasbruket i Målerås, lyder svaret. Detta är något dottern Mona inte kan erinra sig. Däremot minns hon att Arne under tiden i glasbrukssamhället målade stilleben på små glasskivor. Dessa sålde han i bygden under färd på en moped. Nästa år, d.v.s. 1962, gick flyttlasset vidare till Nybro. Att denna ort valdes förklaras rimligen och enkelt av att hustrun hade bott där och hade sitt föräldrahem i byn Kulla i Madesjö. I Nybro förblev Arne och hans fru boende under resten av sina liv även om de bytte adress vid flera tillfällen.
Konstföreningar och samtida konstnärer i Nybro
Min genomgång av press, i första hand Nybro Tidning, NyT, åren 1978–1984, klargör att intresset för konst var påfallande stort i staden. Nybro konstförening, som tillkommit 1953, hade över 200 medlemmar och utövade en förhållandevis omfattande aktivitet. Ett medlemslotteri medförde att ett tiotal medlemmar varje år vann målningar som inköpts vid utställningar. På Ljungdahls kuvertfabrik fanns en konstklubb som hade bildats 1975. Den hade 1983 mer än 260 medlemmar.
Även i detta fall förekom ett årligt konstlotteri med många vinster av varierande slag. Det fanns också en konstklubb bland de anställda på Kährs, bildad 1982, och därtill en bland personalen på kommunen, får jag veta vid ett samtal med Gun Edh. Det bör också sägas att konstverk återfanns (finns) i nästan alla de byggnader som tillhörde den kommunala sektorn. Den konstnärliga utsmyckning, som 1982 tillägnades det nya förvaltningshuset Balder, betingade enligt uppgift i NyT en kostnad på ca 400 000 kronor (1982 nr 27).
Åtskilliga konstnärer med aktuell eller tidigare koppling till staden gavs uppmärksamhet i NyT:s spalter. Några av dessa bör ges en kortfattad presentation. Vid flera tillfällen gällde detta Olle Axelsson, som i mitten av 1970-talet flyttade från Nybro till Öland. Hans utställning i Nybro-Madesjö sparbanks lokaler på sommaren 1981 tilltalade verkligen tidningen. ”Det är fantasi och färgglädje som präglar målningarna, de är rent enormt vitala och de gör betraktarna stimulerade och glada” (1978 nr 43, 48, 1980 nr 31, 32, 1981 nr 25).
Björn Gidstam, sedan många år utflyttad från staden, var en annan konstnär som blev artikelobjekt ett antal gånger. År 1979 tilldelades han Nybro kommuns kulturstipendium. Björn Gidstam fick beröm inte bara som bildkonstnär utan även som författare. Som bokillustratör ”hör han till vårt lands mest eftersökta”, skrev Runer Jonsson (1979 nr 44, 1980 nr 36, 1981 nr 18). Också Björns syster Bodil Nyström, som 1982 utsågs till kulturstipendiat i Nybro och som i första hand var inriktad på batik, erhöll åtskilliga lovord (1982 nr 41, 47).
Thomas Bohl gavs uppmärksamhet för utställningar i både Kalmar och Växjö. På den senare platsen var utställningsmottot ”realistiskt naturmåleri”. Med glädje, skrev NyT, kunde man konstatera att denne person utvecklades ”mer och mer i sitt konstnärliga skapande” och framstod som ”en stor tillgång för Nybros kulturliv”(1978 nr 5, 1980 nr 7, 40).
”Nybrosonen” Kenneth Derlow gjorde stor succé när han ställde ut akvareller i Kalmar 1981, noterade NyT. Han rönte följande år även fina framgångar som bokillustratör och han blev 1982 en av Nybros kulturstipendiater (1981 nr 14, 1982 nr 26, 47).
På hösten 1983 var Gunnar Theander, död 1975, åter det stora namnet i Nybros konstvärld. Genom insatser av släkten utställdes då ett 40-tal målningar i Stora Hotellets lokaler, vilka då återinvigdes efter reparation. Invigningen av utställningen hölls i Stadshussalen och inramades av flera högtidstal. I en artikel med rubriken ”Profet i egen bygd” talade

NyT i berömmande ordalag om den stora freskomålningen i Stadshussalen, färdig 1969, ”Theanders till formatet största verk och det för Nybro absolut främsta” (1983 nr 38, 42).
I Nybro fanns inte många ställen där konst försåldes. I en källarlokal vid Dr Sand bergs gata drev en man vid namn Artur Johansson en liten rörelse med inramning och viss försäljning av målningar. Här försåldes en del av Arne Wallstens tavlor. När Artur Johansson ville sluta och barnen inte ville ta över, sålde han sin verksamhet till Gert Franzén, brandman och känd brottare. Denne flyttade snart affären till Storgatan där den etablerades med namnet Nybro Konst och Inramning. Verk samheten kom senare att övertas av Gerts hustru Ulla Franzén. Gert Franzén hade inte någon kontakt med Arne Wallsten, berättar han för mig. Däremot kom sonen Berne emellanåt in i affären.
En annan rörelse som också sysslade med konst var Liljas glas, ägd av Ivar Lilja. Befattningen med konst gällde i första hand inramningar. När Krister Lilja tog över firman ökade engagemanget för konst och försäljningen av målningar påtagligt. En annons i NyT i maj 1984 uppger att affären inrymde en konstsalong. Någon kontakt med Arne Wallsten hade dock inte Krister, säger han till mig. Även Edbergs glasmästeri, som drevs av Sven Edberg (förf:s svärfar) och senare av sonhustrun Marita Edberg, hade relationer till konstnärer. I första hand gällde det inramningar och där var Gunnar Theander en återkommande kund. Med Arne Wallsten hade affären inte någon kontakt, uppger Marita Edberg.
Utställningar gav naturligtvis fina möjligheter för konstnärer att avyttra sina tav lor. Ett annat sätt var självfallet att sälja dem privat genom lokala kontakter. Flera konstnärer, säger personer jag samtalat med, var skickliga på detta och en sådan var Arne Wallsten. Dottern Annette berättar att fadern även sålde tavlor på främ mande ort. Från konsthandlaren Gunnar (Jan?) Olofsson i Hälsingborg kom vid flera tillfällen beställningar. Då packades tavlor och familjen Wallsten in i bilen för

resa till och leverans i Skåne. Åtskilliga av Arne Wallstens målningar såldes också av Stortorgets Konsthandel i Stockholm. Några resor till huvudstaden kan Annette inte minnas. I detta fall gjorde konsthandlaren Mats Pettersson färder till Nybro för att hämta de alster han fann intressanta, tror Anette. Min periodiska granskning av storstadspress under 1970- och 1980-talen visar att tavlor av Arne Wallsten inte sällan tillhörde dem som försåldes av olika konsthandlare.
Träslöjd och ishockey
Liksom vad gäller vistelsen i Eslöv är Arne Wallstens tillvaro i Nybro svår att do kumentera under både 1960-talet och delar av 1970-talet. Det är högst troligt att han, sedan han bosatt sig i Nybro, efterhand kom att ägna hela sin tillvaro åt konst (nedan). Här fanns ju att döma av min föregående översikt ett betydande konstintresse.
Under en kortare tid (?) under 1960-talet drev Arne Wallsten tillsammans med hustrun Gunlög en butik på Jutarnas väg i Nybro kallad Konsthantverk & Träslöjd. Här försålde de båda egentillverkade träföremål med viss assistens av Arnes yngre bror Jan-Åke. Tillverkningen omfattade bl.a. skålar, lampor, ljusstakar och diverse svarvade och snidade föremål där sällsynta träslag utgjorde basen. I en osignerad artikel i NyT i september 1965 (24/9) berättas det att Arne erhållit inspiration till att skapa träalster vid sitt besök i Australien. Så småningom upphörde verksam heten med träprodukter och då förvandlades butiken till ateljé för målaren Arne Wallsten. Även Gunlög målade något och hon sålde t.o.m. några tavlor genom Lytzéns Konstgalleri i Alstermo, informerar dottern Annette. Moder Gunlög hade dock fullt upp med sysslan som hemmafru, uppger barnen vid våra samtal.
Arne Wallsten var mycket intresserad av idrott, särskilt ishockey. Vid ett enstaka tillfälle kom detta till uttryck i hans val av motiv. När Nybro IF, NIF, firade sitt 75-årsjubileum i mars 1981 – samtidigt som ishockeyn inom föreningen fyllde 35 år – uppvaktade Arne Wallsten och Runer Jonsson, redaktören för NyT, föreningen med olika gåvor från skilda kulturella horisonter.

Runer skrev och föredrog en kantat om småklubbar kontra storklubbar. Arne målade en tavla som han kallade ”Derbydags”. Motivet utgjorde ett flertal ishockeyspelare i närkontakt i en het situation. Gåvorna lämnades när NIF hade seriematch mot Tingsryd, ett verkligt ”hett” dåtida derby.
Både Barometern, Bar-OT, och Östra Småland, ÖS, ägnade (20/3) uppmärk samhet åt evenemanget med ett foto på de båda konstnärerna och mottagarna av gåvorna, NIF:s Evald Carlsson och Christer Wettborn. Tavlan kom att placeras i föreningens klubblokal. NyT (nr 13) uttryckte sig mycket positivt om tavlan. ”Det är en förnämlig skapelse med liv, färg och fläkt, den förmedlar en verklig närhet till arenan och händelserna. Man upptäcker genast att han själv känner sporten riktigt väl och han har också lyckats förmedla sina känslor på ett utmärkt sätt som den fina, intensiva konstnär han är.” Evald Carlsson och Christer Wettborn hade uttalat sin varma erkänsla för Wallstens ”högklassiga skapelse” och för att han var en så hängiven och pålitlig supporter, upplyste skribenten (sannolikt Runer Jonsson).
Intresset för ishockey gällde inte bara Arne utan alla i familjen Wallsten. Flera personer har berättat för mig om den mycket hörbara entusiasm som familjen gav uttryck för vid Nybros hemmamatcher. Det förekom också, får jag veta vid samtal med Kerstin Elgström, att Arne tände marschaller utanför hemmahallen för att välkomna NIF-laget hem efter bortamatcher där det blivit vinst.

Arne och sonen Berne utanför ateljén
Arne Wallsten var också intresserad av fiske. Rimligen var det detta intresse som medförde målningar av bl.a. Madesjösjön och Rismåla göl. I nära anslutning till detta intresse låg sannolikt det faktum att flera av hans målningar gestaltade yrk esgruppen fiskare och deras båtar.
Det bör sägas att sonen Berne, som under ungdomsåren drev ett popband vid namn Uran, kom att följa sin fader i fotspåren. Han blev konstnär och fortsatte med denna verksamhet upp i mogen ålder, ett flertal år efter faderns död. Berne Wallstens (död 2019) målningar hade ofta motiv från naturen, berättar hans dotter Benitha. Möjligen påverkade han fadern som på senare år inte sällan ägnade sig åt s.k. ”naturalistiskt” måleri (nedan). Systern Mona omtalar ett par unika verk av Berne. I Kristvallabrunn, där han bodde en längre tid, har han skapat en utvändig målning, som ännu kan ses, på en av de dåtida affärerna. Han har även svarat för väggmålningar i Samhalls inre lokaler i Nybro.
Utställningar och utställare
Lytzéns Konstgalleri i Alstermo svarade för flera utställningar där Arne Wallsten ingick. Den tidigaste jag funnit ägde rum i mitten av april 1978. Utställningen utannonserades två dagar i följd i Smålandsposten, SmP. I det första fallet (14/4) var rubriken Loppmarknad och i det andra (15/4) Konstvisning. Den första annonsen gav intryck av att en loppmarknad och en konstutställning skulle samarrangeras med Alstermo IF som arrangör. Den senare annonsen klargjorde dock att Lytzéns Konstgalleri stod som ansvarigt för konstutställningen. Båda evenemangen hölls i Folkets Hus och konsten förevisades i dess nedre våning. Enligt annonserna repre senterade utställningen ”konst som passar alla”. Sammantaget visades ett 100-tal oljemålningar av ett flertal namngivna konstnärer. En ”särskild avdelning” ägnades åt Arne Wallsten. Enligt min granskning utgjorde detta evenemang det första tillfället då Arne Wallsten intog en särpräglad position bland utställda konstnärer. Någon beskrivning eller recension av utställningen har jag inte kunnat finna i den angivna tidningen eller någon av dess kollegor.

Under hösten 1978 blev Arne Wallsten delaktig i en märklig historia som definitivt bidrog till att öka kunskapen om hans person. Ryktet hade nått en konsthandlare i Oslo att Arne Wallsten led av svår diabetes. Konsthandlaren valde i detta skede att köpa upp ett flertal av Arnes tillgängliga tavlor. För att därefter trissa upp priserna på tavlorna spreds nu, enligt artiklar i Kvällsposten, KvP, (15/10) och Verdens Gang , VG, ”Dödsrykte som god PR” (4/11) skrivna av Jan-Owe Glavå, ryktet att Arne var blind och att han snart skulle dö till följd av sin sockersjuka. Bluffen lyckades och flera av Arne Wallstens tavlor såldes för summor över 20 000 kronor. ”Dette er rent oppspinn i den hensikt å tjene penger på konstspekulasjon”, skev VG.

VG skickade Glavå, som tillhörde journalistgruppen Bohusreportage, till Nybro. Vid möte med Arne Wallsten fick denne klart för sig att konstnären inte var blind. ”Det är inte något fel med mina ögon”, framhöll Wallsten. ”Jag använder inte ens glasögon när jag målar.” Men han medgav att han led av diabetes och att denna nedsatte hans förmåga att producera. Sjukdomen var allvarlig och ärftlig och hade förorsakat dödsfall i hans famlj. Han ville inte att någon skulle köpa hans tavlor i Oslo för 25 000 kronor. I Stockholm kunde man inhandla en tavla av honom för en fjärdedel av denna summa, påpekade han.
Jan-Owe Glavå publicerade också historien om Arne Wallsten i norska Afton posten – med svensk text. Han gav sin artikel rubriken ”Än lever Arne Wallsten trots illvilliga rykten!” (i kvarlåtenskapen, datum okänt). I sin text berättade Glavå att Arne kallades ”Sveriges Döderhultare i olja”. Det Arne producerade utgjorde
”berättande konst med minnen från sin barndom i Skåne samt dagens och gård agens arbetsliv i Nybro och Kalmar”. Han hade inte genomgått några skolor men det fanns konstkännare som betraktade honom som ”ett geni inom sitt gebit”. Glavå avslutade sin artikel med att uttala förhoppningen att ”konstskojarna” skulle
upphöra att dra ekonomiska fördelar av konstnärens sjukdom. I VG yttrade sig vid något tillfälle (datum obekant) den norska konstkritikern Terje Jansson om den svenske konstnären: ”Arne Wallsten är en svensk döderhultare i olja som presenterar ett måleri som engagerar alla kategorier av människor. En mera berättande konst än svensken Arne Wallsten får man leta efter och det skulle säkert uppskattas mycket om vi finge se hans verk här i Norge.” Det förefaller trol igt att Janssons artikel föregick den Glavå publicerade i Aftonposten och att den utövat inflytande på dennes värderingar.
Jan-Owe Glavå var några dagar senare åter skribent för en artikel, nu i Göte borgs-Kuriren (1/12 1978), om Arne Wallsten. I denna, som bar rubriken ”En döderhultare i olja”, beskrevs konstnären som ”det verkliga skolexemplet på hur hänsynslösa affärsmän kan nedlåta sig att utnyttja en sjuk människa.” Glavås text innehöll i allt väsentligt det han redan framfört i sina tidigare artiklar. En relativ nyhet som härrörde från Arne Wallsten var att denne numera idkade ett nära sa marbete med Stortorgets Konsthandel i Stockholm. Här försåldes för närvarande huvuddelen av Wallstens konst.
På tidningens förstasida företogs en kort presentation med foto av konstnären under rubriken ”En ´varm´ målare”. Vem som skrivit denna text framgår inte men vederbörande var uppenbarligen välbekant med konst. Jag väljer att citera texten i sin helhet:
”Arne Wallsten är en av de få konstnärer här i landet som lyckats med att skapa både värme, ljus, känsla och närhet i sitt måleri. Hans motiv från Nybro och Kalmar fascinerar alla människor och det kan man lätt förstå.
Man tycker sig finnas direkt inne i bilden i hans målning ´Auktion´ eller ´Bröl lop´. Med grova penseldrag får han fram bilder och nyanser som man inte ser sig mätt på i första taget.
Många jämför honom med Åke Wikström och Ragnar Persson men fråga är väl om inte Arne lyckats bättre än båda dessa målare. I varje fall när det gäller det otroliga ljus som han får fram i sina tavlor.
Arne Wallsten är en konstnär som är värd all framgång och det kommer säkert inte heller att dröja förrän han gör sig hörd i betydligt större sammanhang än hit tills”, slutade den berömmande artikeln.
I sitt informationsblad till utställningen i Nybro 1979 (nedan) kom Arne Wall sten, i tydligt reklamsyfte, att återge såväl Janssons yttrande som det som förekom i Göteborgs-Kuriren.

Historien om Arne Wallstens blindhet och närliggande död ledde, märkligt kan det tyckas, till hans första helt egna utställning på främmande ort.1 Den kom att äga rum i Bohuslän, på hotell Stenungsbaden i Stenungsund. I en intervju med Nya Kungälvs-Posten, NK-P, (nr 6 1979) berättade han att han tidigare aldrig haft någon egen utställning. Denna plats passar mig bra framhöll han. Här hade han ett antal goda vänner och samtidigt hade flera av hans verk försålts till personer i regionen.
Initiativtagare till utställningen var det lokalt baserade Galleri Måsen. Detta var nyetablerat sedan en månad tillbaka och förestods av en kvinna vid namn Lena Larsson. Galleriet disponerade ett rum i hotellet. Utställningen ägde rum 23–25 februari 1979. Ett kuriosum var, anförde NK-P, att en av de målningar som sålts i Oslo för mer än 20 00 kronor hade köpts av Galleri Måsen (NK-P nr 6 1979). Sannolikt var detta, kan vi förmoda, en avgörande orsak till att galleriet ville anordna en utställning med Arne Wallsten.
Redan före evenemanget i Stenungsund hade Galleri Måsen arrangerat en ut ställning i östra Nordstan i Göteborg, 14–17 februari, under rubriken ”Konst för alla” Göteborgs-Posten, GP, (14/2 1979). Här utställdes målningar av tre person er: Eva Richter, Monica Lorentzon och Arne Wallsten. De båda kvinnorna hörde hemma i Bohuslän och Eva Richter var den konstnär som ställde ut när Galleri Måsen debuterade på hotell Stenungsbaden tidigt i februari.

Fotnot: Några dagar in i februari 1979 blev Arne Wallsten på nytt, på ett märkligt sätt, uppmärksammad i pressen. Frågan gällde nu förfalskningar. Någon hade köpt tavlor målade av honom i prisklass omkring 5 000 kronor. Denna någon hade därpå bytt signatur till namnet Åke Wickström. Tavlor av Wickström låg i en betydligt högre prisklass än Wallstens. På så sätt hade någon än en gång förtjänat oärliga pengar på Arne Wallstens konst, kunde man läsa i Nya Kungälvs-Posten, NK-P, (1979, nr 6).
En artikel i Östra Småland ”Arne från Nybro vet hur man får tavlor sålda. Han dör” (i kvarlåtenskapen, utan år, utan datum) vill göra gällande att historierna kring Arne Wallsten här rörde från denne själv eller en firma i Göteborg. De påstådda incidenterna, sades det, ägde rum i nära anslutning till utställningar av Wallsten för att öka försäljningen och höja priserna.
Utställningen med Arne Wallsten på hotell Stenungsbaden blev föremål för stor uppmärksamhet i NK-P. En annons inför evenemanget berättade att konstkritiker i Sverige hade döpt honom till ”Döderhultaren i olja”. Detta var knappast ett sant påstående (se ovan) men sannolikt ett bra försäljningsargument. I en artikel om utställningen (NK-P nr 8 1979) upprepades detta påstående och då förklarades det med Wallstens ”något grovhuggna men ändå varma måleri”. Utställaren visade upp ett 20-tal målningar. ”Arne Wallsten är en rent naivistisk målare som i olja fram ställer minnesbilder från det gamla Nybro och Kalmar. Han har i sina målningar bland annat bevarat många byggnader som tidigare funnits i Nybro och Kalmar”, upplyste artikeln. På annan plats skrev Lena Larsson att ”man tänker sig snabbt tillbaka i tiden när man ser Wallstens måleri och något mera lugnt och harmoniskt på väggen än en oljemålning av Arne Wallsten har jag svårt att tänka mig.” Några uppgifter om besökare eller försäljning förmedlar tidningen inte.
I Tingsryd fanns ett galleri med namnet Musik och Konst. I augusti 1979 anord nade detta en stor utställning på hemorten med en separat avdelning med verk av Arne Wallsten. Blekinge Läns Tidning, BLT, (24/8) informerade om evenemanget i en mindre annons. En mycket stor annons om utställningen (i kvarlåtenskapen, datum och tidning obekant) återgav konstnärens målning ”Auktion i Småland”. Annonsen innehöll också delar av den artikel i Kvällsposten från oktober 1978, där Arne Wallsten dementerade rykten om att han hade slutat måla. Förutom alster av Wallsten försåldes ”god svensk konst” av ca 20 andra konstnärer, upplyste annonsen. Någon recension av utställningen har jag inte kunnat finna.
Arne Wallsten var tydligen en populär person hos innehavarna av Musik och Konst. Under två veckor med början i månadsskiftet februari-mars 1983 anordnade gal leriet en ny utställning i Tingsryd med målningar av honom. 25 tavlor från hans produktion fanns att beskåda. Inför öppnandet publicerade SmP (26/2) en artikel om utställningen. I sin text anförde galleriägaren Åke Gustafsson observationen att Arne Wallsten valt två skilda motiv i sin aktuella kollektion. Det ena var landska pet och dess stämningar, det andra barndomsminnen där människor och stugor intog de främsta rollerna. Jag väljer fortsättningsvis att citera Gustafssons analys av Wallstens måleri:
”Konstnären arbetar med svaga och dämpade färgnyanser, vilka speciellt i landskaps motiven åstadkommer en miljö av lugn och stillhet. Något av ett genomgående drag är furorna och den lilla vattensamlingen, som bildar blickpunkten för ögat. Kring dessa enheter formar sig sedan terrängen

med stigarna, stenarna och vegetationen. Motiven är naturalistiskt och verklighetstroget återgivna. ´Valborgsmäs soafton´, ´Auktion´ och ´Bondbröllop´ är titlar som i sig själv berättar om var konstnären haft sina tankar. Det är på landsbygden för några decennier se dan där människorna levde i en miljö som i dag syns långt av lägsen. Byggnaderna sådana Wallsten åter givit dem har inte det moderna snittet. De är anfrätta av år och väder såväl när det gäller färg som lin
jespel. Tidstroget finns också människorna där. De dominerar inte, men de ger tillsammans den helhet på det tema som konstnär Arne Wallsten vill återge. Det gemensamma draget för utställningen är vardagsnära motiv, med pensel och olja återgivna som konstverk.”
Även BLT (28/2) publicerade en artikel med en skribent vid namn Arnold Johansson. Denne noterade att Arne Wallsten på senare tid främst börjat ägna sig åt ”renodlad landskapsmålning” där motiven särskilt hämtades från Skåne och Småland och där sjö- och skogsmotiv utgjorde hans specialitet. Utställningen omfattade också inslag av skilda kulturella miljöer, som var i färd att försvinna eller redan var borta från landskapet och folklivet. ”Utmärkande för Arne Wallstens konst”, skrev Johansson, ”är inte minst hans färgval med behagliga och varma nyanser och hela utställningen präglas av en personlig stil, som har vunnit alltmer uppskattning i vida kretsar”. Framträdande i hans konstutövning var inte minst ”den småländska miljön, som han är en mästare på att skildra”.

Galleriet Musik och Konst, som under 1983 eller 1984 övertogs av firman God Konst från Växjö, agerade även utanför hemorten. Under helgen 3-4 november arrangerade det en stor konstutställning på hotell Witt i Kalmar. De här utställda objekten representerade ungefär 30 olika konstnärer. Annonserna i både Bar-OT och ÖS (1/11, 2/11) klargör att ”Nybrokonstnären” Arne Wallsten och ”djurmålaren” Arvid Andersson erhöll företräde genom separata visningar. Detta skedde trots att Arne Wallsten inte längre fanns i livet. Någon recension i pressen har jag inte kunnat finna.
Galleri God Konst ansvarade för en separatutställning med Arne Wallsten i Växjö under helgen 26–28 mars 1982. Vid sidan av honom var nästan 30 andra konstnärer representerade bland de utställda. I en mycket stor annons i (i kvarlåtenskapen, obekant vilken tidning) ingick fyra av Arne Wallstens målningar: Glasbruksarbetarna flyttar in, Svarte göl Nybro, Kärleksstigen vid Linnéasjön, Gamla fiskare. Annonsen återgav också flera karakteristiker av hans konst. Mest utförlig var den som hade hämtats från Skara Tidning (jan. 1981) där man kunde läsa:
”Wallstens tavlor representerar en speciell konst som lämnar utrymme för igenkännande nickar och som griper betraktaren genom sin omedelbarhet. Detal jer i ansiktet på sina objekt har Wallsten valt att helt utesluta, men helheten som konstnären skildrar sedd genom naivt troskyldiga ögon är laddat känslosam och inte alls oklar. Det är berättande bilder om människans villkor på landsbygden under seklets tidigare del. För en konstintresserad väntar alltså en utställningshelg där tavlorna varken saknar bredd eller kvalitet.”
Någon recension av utställningen i Växjö har jag inte kunnat upptäcka, trots stora ansträngningar, inte heller den som tydligen hölls i Skara.
Lytzéns Konstgalleri i Alstermo var enligt vad jag kan finna det första som anordnade en utställning (1978) där Arne Wallsten intog en ledande position (ovan). Även i detta fall genomförde Lytzéns ett par repriser. Den första av dessa ägde rum under påskhelgen i slutet av mars 1982 i Folkets Hus i Alstermo. De likartade annonserna i SmP och Kronobergaren, Krb, (26/3, 27/3) gav upplysningen att de utställda målningarna kom från ”kända konstnärer”. Målningarna betingade ”priser som passar alla”. De representerade konstnärerna var att döma av annonsen strax över 20 till antalet. Arne Wallsten var en av dessa, men varken han eller någon annan gavs denna gång särskild placering. Ett eget omnämnande erhöll däremot Charles Roka, som betecknades ”den välkände barnmålaren”. Någon recension av utställningen står inte att finna i de studerade tidningarna.
I månadsskiftet februari-mars 1984 arrangerade Lytzéns Konstgalleri en utställn ing i Oskarshamn på stadens konstsalong med Arne Wallsten som ensam utställd konstnär. Ett presentationsblad föreligger och det återger namnen på samtliga de 44 tavlor som exponerades. Jag väljer att ange alla titlar eftersom de är beskrivande och tydligt visar de motiv Arne Wallsten valde.
1. Vinterdag | 16. Höstauktion | 31. Vinterdag Småland |
2. Motiv från Långviken | 17. Motiv från Aboda Klint | 32. Båt vid havet |
3. Den gamla lanthandeln | 18. Högsommardag Madesjösjön | 33. Från Arontorp |
4. Upplagda båtar vid Kalmar sund | 19. Jägarna tar kaffepaus | 34. I smedjan |
5. Höstdag | 20. Vagnen ute på gården lagas | 35. Skogsmotiv från Persmåla |
6. Vårflyttning Skåne | 21. Vårauktion i byn | 36. Sommardag vid bäcken |
7. Vid fiskelägret västk. | 22. Gammal skåneväg | 37. Motiv från Smedby |
8. Fiskegubbarna vilar sig | 23. Skogsmotiv från Orrefors | 38. Blond flicka |
9. Skogsidyll | 24. Fiskeläge Blekinge | 39. Örsjöån |
10. Kall vinterdag Kopparfly | 25. Den gamla bäcken Gullaskruv | 40. V. Sallerups kyrka Skåne |
11. Sommardag | 26. Upplagda båtar Långviken | 41. Motiv från Madesjö |
12. Motiv från Vita Sand | 27. Höstdag vid Kråksmåla | 42. Greta och Per hemma vid stuga |
13. Marsdag Orrefors | 28. Rävjakten börjar | 43. Jakten börjar |
14. Sommardag vid torpet | 29. Blommande fruktträd | 44. Vid torpet auktion |
15. Fiskegubbarna har kommit hem | 30. Höstdag vid kalhygget |
Arne Wallstens tavlor beskrivs och analyseras i en artikel i Bar-OT (25/2) av en journalist vid namn Joel Hedenlo. Han noterade att priserna på Wallstens tavlor var ovanligt modesta, vilket sannolikt bidrog till att de var lättsålda. Hedenlo be traktade enligt artikelns rubrik Arne Wallsten som ”En varm naturskildrare med sordin i penseln”. Han tyckte sig se en tidsmässig utveckling i konstnärens måleri. Jag väljer att fortsättningsvis citera Hedenlos artikel:
”Arne Wallsten kan fånga de många skiftningarna i årets växlingar. Det gör han på sitt eget fullödiga sätt och med sin personliga stil. Man kan nästan inte ta fel, om det gäller att bestämma en oljemålning – överallt finns det varsamma ljuset, den vardagliga behandlingen av motivet, det positiva sökandet i bilden …
Tidigare var det ett mera berättande måleri, där allmoge och fiskargubbar ge staltade något, som hände just då. Ett slags dagsaktuellt berättande, en situation. Sedan har konstnären gått mot något mera tidlöst i sina naturskildringar. En vinterdag med grå och vita toner blandas till en varm upplevelse. Den varma tonen är förhärskande i alla hans tavlor, dagrar och skuggor smälter mjukt tillsammans. Ljuset är aldrig rått och skarpt – varken sommar eller höst.
En sordinerad upplevelse. ´Höstdagen´ med gula löv och dimmor… ´Långviken´ blir durmusik med brytning till moll. Naturen förmedlar sitt väsen starkast, när inga ´ovidkommande´ detaljer släpps in.
Men när någon gång sordinen släpper, bryter temperamentet fram, det glimmar till. Hans gubbar och gummor i de beskrivande bilderna liknar något August o Lotta, och de binder till något tidsmässigt och småländskt ´Engströmskt´. I och för sig roligt och slående, men inte jämförbart med de mera förädlade landskapsskildringarna.” Hedenlo var uppenbarligen mest förtjust i de motiv som präglade Arne Wallstens senare måleri.
Wallstenutställningar i Nybro
Arne Wallsten hade varit bosatt i Nybro under nästan två årtionden innan han fick uppleva sin första helt egna utställning i hemstaden. Denna hölls helgen 10–11 februari 1979. Annons om evenemanget återfanns i Bar-OT vid två tillfällen dagarna närmast före tillställningen. Annonsen var påkostad och innehöll ett foto på konstnären där han satt bland sina målningar. I annonsen ingick också textutdrag från artiklarna i Göteborgs-Kuriren och Verdens Gang (ovan). Någon arrangör angavs inte. Det får mig att tro att Arne Wallsten själv svarade för arrangemanget, möjligen med bistånd från Stortorgets Konsthandel i Stockholm. Att platsen för denna utställning var Folkets Hus och inte, vilket var det vanliga för konstutställningar, stadsbiblioteket, utgjorde sannolikt någon sorts markering.
Till besökarnas ledning förelåg ett tryckt informationsblad med titeln ”Vernissage och Utställning”. Här gavs bl.a. upplysningen att Wallsten varit konstnär på heltid ”sedan drygt 15 år tillbaka”, vilket innebar större delen av den tid han bott i Nybro. En kort beskrivning av konstnären, utan någon referens, hade följande lydelse: ”Arne Wallstens måleri har fått en allt större popularitet de senaste åren och hans specifika, berättande konst har blivit mycket omskriven i nordisk press.” Om mitt antagande att konstnären själv svarade för hela arrangemanget är korrekt, utgör den citerade karakteristiken hans eget beröm av sig själv. Informationsbladet angav namnen på samtliga utställda 30 målningar. Det innehöll dessutom några korta textutdrag från tre angivna tidningar med berömmande recensioner av konstnären. Namnen på målningarna var följande:
1. Storgatan Nybro | 11. Det gamla paret | 21. Gamla kåkar, Borås |
2. Charlies gamla affär | 12. Gammal gata i Borås | 22. Ljugarbänken |
3. Auktionskammaren | 13. Hemma hos Ida och Selma | 23. Tvättdag |
4. Arturs verkstad | 14. Motiv från Väster, Malmö | 24. Kyrkbröllop |
5. Auktionen är slut | 15. Yxhammarsgatan i Borås | 25. Kerstin och Klas |
6. August och Ola – harjakt | 16. Dans vid logen | 26. Bondbröllop hos Ola |
7. På väg till rävgrytet | 17. Auktion på landet | 27. Det gamla fiskeläget 1 |
8. Vinterdag i Skåne | 18. Gammal gård i Skåne | 28. Det gamla fiskeläget 2 |
9. Torpet | 19. Bondgård i Skåne | 29. Vid dom uppställda båtarna |
10. Lenhovda Småland | 20. Gamla kåkar, Småland | 30. i drän [???] |

Anm: Titeln på målning nr 30 är inte helt tydlig på det bevarade informationsbladet. De angivna namnen visar att de utställda målningarna representerade en ganska bred motivbild, särskilt vad gäller geografin. Här fanns motiv från Nybro och Småland men också från Skåne och, något överraskande, Borås. Merparten av målningarna återgav människor och byggnader. Endast någon enda tavla tycks ha hämtat sitt motiv direkt från naturen. Jag har inte funnit någon recension i pressen och inte heller någon artikel eller notis där besökare och/eller försäljning anges. Detta förvånar något med hänsyn till att evenemanget var lokalt och utgjorde utställningsdebut för konstnären. Förelåg någon form av ovilja mot Arne Wallsten?
Det bör noteras att denna utställning ägde rum samtidigt som några av Wallstens målningar ställdes ut i Göteborg och två veckor innan hans första separata utställning utanför Nybro, den i Stenungsund (ovan). Februari 1979 innebar uppenbarligen ett verkligt genombrott för Arne Wallsten.
Det dröjde nu flera år innan det på nytt var dags för en egenutställning i Nybro med verk av Arne Wallsten. En sådan kom till stånd i november 1982 och ägde rum i Möresalen i Folkets Hus. Enligt de likartade annonserna (19/11, 20/11) i Bar-OT och ÖS innehöll målningarna till övervägande del motiv från Nybro och Kalmar. Några uppgifter om arrangör anges inte i annonserna varför det är rimligt tro att konstnären själv även denna gång stod som ansvarig för evenemanget.
I NyT (nr 47) uppmärksammades utställningen i en artikel av signaturen Jocke. Hans text var mycket positiv. Wallsten ”är välkänd och erkänd och har vunnit många supportrar i våra trakter, som en skicklig målare med ett starkt känslo engagemang, vilket avsatt förnämliga resultat”. Jocke berömde i sammanhanget även tavlan som givits till Nybro IF vid föreningens jubileum. Wallstens ”många motiv från Nybrotrakten – under årens lopp – klarlägger kärlek till bygden och en betydande konstnärlig uttrycksfullhet. Det har kommit att vinna stor sympati och många vänner. Arne Wallsten har utvecklats avsevärt under sina många år i Nybro, som tydligen ger honom stark inspiration i hans konstnärliga skapande. Men även med Kalmarbygden är han väl förtrogen och även därifrån hämtar han gärna sina motiv. Arne Wallstens konst finns i många Nybrohem som en välkommen och uppmuntrande ljuspunkt i tillvaron”, avslutade Jocke.
Även Bar-OT ägnade utställningen en artikel (23/11), ganska liten och osignerad, men med ett foto på konstnären. Intresset hade varit stort, ja, t.o.m. mycket stort för Wallstens utställning, framhöll skribenten. Flera hundra personer hade under de båda dagarna beskådat ”de vackra oljemålningarna”. Svarte göl, Rismåla göl, Ölhutten på Storgatan och Linneasjön utgjorde några av ”de välbekanta motiv” som var förebilder för Wallstens målningar. Vid samtal hade han beklagat att det nu inte fanns så många byggnader att välja som motiv. ”Alla fina gamla hus som finns, river de ju!”, löd hans klagande slutord.

Lytzéns Konstgalleri i Alstermo var en aktiv firma. Helgen 10–11 november 1984 anordnade den en konstut- ställning i Pelarsalen i Nybro Folkets Hus. Att döma av annon serna var även firman Nybro Konst o In ramning involverad i arrangemanget. Vid utställningen expo- nerades nästan 40 konstnärer, inklusive några grafiker. Texten i annonserna i Bar-OT och ÖS (10/11) talade om ”God konst till humana priser” samt bytesrätt, vad detta nu kunde innebära. Arne Wallsten, avliden sedan ett halvår, var en av de utställda. Denna gång förärades han likväl inte någon särskild uppmärksamhet i annonserna. Utställningen tycks inte ha resulterat i någon recension.
Summering
I denna avslutande summering försöker jag karakterisera Arne Wallstens konstnär skap på grundval av de kommentarer och värderingar han erhöll i pressen.
Vid ett tillfälle förekommer en beteckning av Arne Wallsten som placerar honom i en bestämd kategori av konstnärer. I anslutning till utställningen i Stenungsund i februari 1979 beskrev galleriinnehavaren Lena Larsson honom som ”en rent naivistisk målare”. Någon precisering av denna karakteristik gav hon inte. Rimligen förstod hon med sina ord en konst vilken, för att återge förklaringar i Nationalencyklopedin och Wikipedia, präglades av ”barnslig enkelhet i både uttryck och teknik”. Nära Lena Larssons beskrivning kommer recensenten i Skara Tidning när vederbörande 1981 anför att Arne Wallsten framställer helheten ”genom naivt troskyldiga ögon”.
Troligen var det den norske konstkritikern Terje Jansson som var först att beskri va Arne Wallsten med orden ”en svensk döderhultare i olja”. Denna benämning upprepades i flera tidningsartiklar av journalisten Jan-Owe Glavå och den lyftes fram i rampljuset inför utställningen i Stenungsund. Detta var en jämförelse som måste ha fyllt Arne Wallsten med glädje och stolthet. ”Döderhultarn” var smeknamn på den självlärde snidaren Axel Petersson (1868–1925) från samhället Döderhult strax utanför Oskarshamn. Han var sannolikt landets främste träskulptör med en berömmelse som inte var begränsad till Sverige. Skulpturerna återgav ofta bilder från allmogens liv i Småland kring sekelskiftet 1900 och innefattade ofta grupper av figurer. Några motiv, t.ex. bröllop och auktion, återfinner vi hos såväl Axel Pe
tersson som Arne Wallsten. Att båda återgav bilder från gångna tider utgjorde ett påfallande gemensamt drag. Att Arne Wallstens tavlor kunde liknas vid ”Döder hultarns” skapelser gavs inför utställningen i Stenungsund förklaringen att Walls tens måleri var något grovhugget men likväl varmt. Hypotetiskt föreligger givetvis möjligheten att Arne Wallsten granskat vissa av ”Döderhultarns” alster och tagit intryck av deras utformning.
Under de år jag har kunnat studera återkommer vid åtskilliga tillfällen påståendet att Arne Wallstens konst var ”berättande”. De motiv konstnären hade valt talade till betraktaren, berättade för vederbörande om en situation

eller en händelse. Bilden kunde bestå av bönder eller fiskargubbar, vilket Joel Hedenlo framhåller, men också en lanthandel eller en rävjakt. Motiven var i första hand vardagsnära och äldre, skriver galleriägaren Åke Gustafsson, ofta hämtade från landsbygden. Vad gällde Nybro återgav målningarna i många fall gamla byggnader där hotet om rivning var överhängande, ett förhållande som Arne Wallsten beklagade. Hans många motiv från Nybro med omnejd visade enligt signaturen Jocke ”kärlek till bygden och en betydande konstnärlig uttrycksfullhet”.
Det förefaller troligt att Arne Wallsten ägnat sig åt berättande konst större delen av sin karriär. Under de senare åren i Nybro tycks han emellertid till viss del ha slagit in på en ny färdriktning. Detta uppmärksammades i de båda recensioner som skrevs om utställningen i Tingsryd 1983. Skribenten Arne Johansson påpekade att Arne Wallsten på senare tid börjat ägna sig åt ”renodlad landskapsmålning”. Sjö- och skogsmotiv var nu frekventa i hans produktion. ”Färgval med behagliga och varma nyanser” skapade en personlig stil när han återgav småländsk miljö. Galleriägaren Åke Gustafsson noterade i sin recension att Arne Wallsten arbetade med ”svaga och dämpade färgnyanser”, vilka särskilt i landskapsmotiv förmedlade ett tillstånd av ”lugn och stillhet”. Furor och en liten vattensamling fångade i flera fall betraktarens blick. Motiven var målade på ett ”naturalistiskt och verklighetstroget” sätt, vilket uppenbart skilde sig från målningar där personer avbildades.
Vid den utställning som Lytzéns Konstgalleri anordnade i Oskarshamn våren 1984 hade ungefär en tredjedel av de utställda tavlorna naturmotiv, enligt den förteckning jag redovisar. Den utveckling Arne Wallsten föreföll ha genomgått påtalades av skribenten Joel Hedenlo. Tidigare, skrev han, hade Wallsten ägnat sig åt berättande måleri medan han nu var på väg mot ”något mera tidlöst i sina natur
skildringar”. En varm ton präglade hans tavlor. Dagrar och skuggor smälte mjukt samman. Ljuset var aldrig rått och skarpt varken på sommar– eller höstmålningar. På ett ”fullödigt sätt” hade han förmåga att fånga förändringarna mellan olika årstider. Det främsta i Arne Wallstens måleri, löd Hedenlos omdöme, utgjorde ”de mera förädlade landskapsskildringarna”. Två av de fem tavlor som avbildades i utställningens informationsblad, ”Skogsidyll” och ”Vinterdag”, var av denna art och markerade den påtalade utvecklingen.
Några av recensenterna framhöll vissa särdrag hos Arne Wallsten. Lena Larsson fann att Arne Wallstens målningar utstrålade lugn och harmoni. Skara Tidning påpekade att han framställde sina individer utan några specifika ansiktsdrag. Likväl presterade han en helhet, som var både klar och känslosam. Nybro Tidning beskrev Arne Wallsten som en fin och intensiv konstnär med förmågan att kunna förmedla sina känslor på ett föredömligt sätt. I anslutning till hans utställning 1982 berömde signaturen Jocke honom för hans starka ”känsloengagemang”. Göteborgs-Kuriren menade att Arne Wallsten var en av de få i landet som kunde åstadkomma ”både värme, ljus, känsla och närhet i sitt måleri”. Tidningen framhöll särskilt ”det otroliga ljus” som återkom i hans tavlor. En likartad synpunkt återfanns i Barometern-OT. Här pekade Joel Hedenlo på ”det varsamma ljuset” som fanns i alla Arne Wallstens målningar.
Arne Wallsten var ”en snäll människa” säger en av de personer jag har intervjuat, K G Karlsson. Han hade lite problem med familjen – ”det var lite vingligt” – men han ”försökte hålla den samman”. Som konstnär var han sannolikt underskattad, tror K G. Arne Wallsten avled i juli 1984. Sedan tre år tillbaka var han då änkeman och hans sorg var enligt uppgift djup. Under många år hade han lidit av diabetes. Vid samtal med mig uppger släktingar och andra att han inte var mån om sin hälsa, inte var någon renlevnadsman, och att detta bidrog till att han bara blev 52 år.
Referenser
De referenser jag funnit angelägna att ange, redovisas genomgående i den löpande texten. På en punkt, intervjuerna, bör dessa förtydligas med tidpunkt för samtalen och hemvist för de intervjuade. Alla samtal har genomförts per telefon. Annette Wallsten Sösdala 11/1 2023, Benitha Wallsten Nybro 9/10 2022, 8/11 2022, 7/1 2023, Mona Wallsten Berggren Nybro 11/1 2023, Tommy Wallsten Eksjö 7/1 2023, Marita Edberg Nybro 7/1 2023, Gun Edh Nybro 21/1 2023, Kerstin Elgström 25/1 2023, Gert Franzén Nybro 5/1 2023, Krister Lilja Nybro 29/10 2022, 8/11 2022, 21/1 2023, Karl Gunnar Karlsson Nybro 20/10 2023.